Badanie radiologiczne w stomatologii wykonywane jest w celu zobrazowania poszczególnych zębów, kości twarzoczaszki, tkanek kostnych żuchwy i szczęki oraz stawu skroniowo-żuchwowego. Dzięki niemu można zaobserwować próchnicę, sposób, w jaki rosną zęby, zmiany patologiczne, jak torbiele czy nowotwory, a także konsekwencje urazów. Polega ono na skierowaniu promieni rentgenowskich na badane miejsce i zarejestrowaniu powstałego obrazu.

RTG stomatologiczne

Zdjęcia rentgenowskie zębów dzielą się na wewnątrzustne i zewnątrzustne. W pierwszym przypadku można wyróżnić zdjęcia przylegające i zdjęcia zgryzowe. Przylegające zdjęcie zębów obejmuje niewielką przestrzeń, zazwyczaj 3 zęby. Umożliwia zobrazowanie danego zęba, korzenia, torbieli i guzów. Pozwala także uwidocznić zęby nadliczbowe. Wykonane zdjęcie rentgenowskie jest niewielkich rozmiarów.

RTG zębów

Drugi rodzaj badania radiologicznego w stomatologii stanowią badania zewnątrzustne. W tym przypadku zazwyczaj wykonywane jest zdjęcie kości, które służy ocenie uszkodzeń w obrębie twarzoczaszki w wyniku urazu lub zmian chorobowych.

Wśród RTG kości można wyróżnić:

• zdjęcie czaszki tylno-przednie;
  • zdjęcie zatok szczękowych;
  • zdjęcie skośno-boczne żuchwy;
  • zdjęcie stawu skroniowo-żuchwowego;
  • zdjęcie osiowe czaszki;
  • zdjęcia pantomograficzne;
  • zdjęcia warstwowe.

Wskazania do prześwietlenia zębów

Wskazaniem do wykonania RTG zębów i kości są między innymi urazy twarzoczaszki, do jakich doszło w wyniku wypadku bądź pobicia, różnego rodzaju choroby, w tym choroby przyzębia, tkanek kostnych, stawu skroniowo-żuchwowego, a także nowotwory. Rentgen zębów wykonuje się także w przypadku próchnicy głębokiej, torbieli i kamicy ślinianek. Zdjęcia zębów i kości są również przydatne w ocenie złamań, gojenia się kości i ubytków pooperacyjnych.